Wpis opublikowany 02.02.2016
Prawidłowe wyposażenie pomieszczeń szkolnych to nie tylko wygoda dla dzieci, ale przede wszystkim spełnianie odgórnie przyjętych wymogów. Obecnie na rynku znaleźć można bardzo wiele mebli niezbędnych w pomieszczeniach przedszkolnych, klasach szkoły podstawowej, a nawet salach szkół wyzszych. Dobór odpowiednich modeli zależy od dyrektora lub nauczycieli, którzy najlepiej znają potrzeby uczniów.
Ze względu na to, że dzieci większość czasu spędzają w ławkach, powinny one spełniać wiele funkcji. Najważniejsze jest dostosowanie rozmiaru do wzrostu (maluchy z pierwszej klasy powinny użytkować najmniejsze modele, a uczniowie liceum te dla dorosłych), wielkości klasy oraz możliwości finansowych. Te najlepsze posiadają regulację wysokości, trwałe blaty (odporne na uderzenia i ciągłą eksploatację) oraz stabilne nogi z elementami antypoślizgowymi.
Kręgosłup małego dziecka jest bardzo podatny na zniekształcenia. W okresie szkolnym rodzice powinni zwracać uwagę na postawę, jaką przyjmuje uczeń, oceniać wagę plecaka (zbyt duże obciążenie to poważny problem i zagrożenie dla zdrowia) oraz jakość mebli znajdujących się w szkole. Nie bez znaczenia są wygodne krzesełka, wykonane z wysokogatunkowych materiałów, z wyprofilowanym oparciem i miękkim siedziskiem.
W każdym pomieszczeniu, które przeznaczone jest do prowadzenia lekcji powinny znajdować się regały i segmenty. Dzięki nim uczniowie nie muszą codziennie nosić w tornistrze atlasów geograficznych, słowników lub innych dodatkowych pomocy naukowych. Oczywiście dobrze jest, gdy każdy mebel posiada zamek i klucz zabezpieczający materiały przyniesione przez maluchy.
W ostatnich latach większość szkół zakupiło również szafki i szafy szkolne, aby zminimalizować ciężar przynoszonych przez ucznia książek i zeszytów. To bardzo korzystne rozwiązanie, szczególnie dla najmłodszych dzieci. Każda z szafek posiada własny klucz lub licznik na szyfr, dzięki czemu dostęp do poszczególnych przegródek mają tylko ich mali właściciele. Oprócz oczywistej funkcji są pierwszą lekcją odpowiedzialności i samodzielności.
Jeśli dyrektor placówki oświatowej dysponuje większym budżetem może pozwolić sobie na inne udogodnienia. Wśród nich wymienić można wielofunkcyjne biurka dla nauczycieli, krzesła obrotowe, meble i urządzenia dla klasy chemicznej, stojaki do map, plansze interaktywne, rzutniki, projektory, solidne drzwi, wyposażenie szatni, biblioteki, gabinetu dyrektora, świetlicy czy stołówki. Niestety jednorazowy zakup wszystkich mebli to ogromny wydatek, dlatego zwykle zakupów dokonuje się stopniowo.